De eerste 1,5 week zit erop! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Roos Braam - WaarBenJij.nu De eerste 1,5 week zit erop! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Roos Braam - WaarBenJij.nu

De eerste 1,5 week zit erop!

Blijf op de hoogte en volg Roos

17 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hai allemaal,

Daar ben ik weer! De eerste anderhalve week zit er inmiddels al weer op. De groep is nu compleet en het is nog gezelliger geworden dan dat het al was. We zijn de afgelopen week heel druk geweest met van alles. Dinsdag hebben we de auto opgehaald en aan mij de eer om als eerst achter het stuur te kruipen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat toch wel een beetje spannend vond. Het stuur zit aan de andere kant, je moet links rijden en de kruispunten in de stad zijn erg druk en verwarrend. Maar doordat Renate ook steeds mee op de weg blijft letten en de juiste aanwijzingen geeft, hebben we de eerste ritjes overleefd (fjuuuuuw).

Verder hebben we inmiddels ook het mooie Kaapstad bezocht. We zijn op een markt geweest waar heel veel lekker eten en heel veel leuke souvenirs te verkrijgen waren. Ook waren overal Afrikanen aan het optreden, super leuk om te zien. Hier gaan we vast en zeker nog vaak terugkomen.

Vrijdag, zaterdag en zondag zijn we op kamp geweest met de hele groep. We hebben twee nachten in een stapelbedje geslapen in een tent in het bos (vergezeld door spinnen en andere insecten). Het was een super geslaagd weekend dat in het teken stond van teambuilding. Zo hebben we ons onder andere bezig gehouden met het verleggen van grenzen bij survivalactiviteiten. Ook hebben we zaterdagavond een leuke djembé workshop gehad rond het kampvuur, lekker toepasselijk bij de Afrikaanse cultuur.

Gisteren hebben we voor het eerst een kijkje genomen op onze stageschool en ook vandaag zijn we er weer de hele ochtend geweest. Wat voor ons meteen duidelijk was, is dat het onderwijs hier (in Afrika) een wereld van verschil is met het huidige onderwijs in Nederland. De school is van de plaatselijke kerk en er is dus weinig geld voor materialen en extra dingen. Het is op dit moment nog onduidelijk wat ons project op deze school precies inhoudt, maar zoals de Afrikanen altijd zeggen: ‘Alles sal regkom.’ Ik zal hier de volgende keer dus vast en zeker meer over kunnen vertellen.

Dit was het weer even voor nu. De komende dagen gaan we vooral veel rondkijken op de school en informatie verzamelen over de kinderen, zodat we een steeds beter beeld krijgen van hoe er op school gewerkt wordt en hoe wij dus de komende weken te werk moeten gaan.
Geniet allemaal nog van de laatste dag carnaval (dat mis ik stiekem wel een beetje hoor). Gelukkig gaan wij volgende week ook een verlaat carnaval feestje houden hier in een café in Genadendal, dus dat maakt heel veel goed.

Zonnige groetjes uit Afrika,
Roos

• 17 Februari 2015 - 14:23

Willemijn Van Gurp:

Dag Roos,

Leuk verhaaltje, geniet maar lekker van de onderdompeling in de fantastische Afrikaanse Cultuur. Leuk om te horen dat je nu al veel verschillen ziet zowel in het onderwijs als in het dagelijks leven. Ik ben benieuwd naar jullie project. Veel plezier en geniet van deze onvergetelijke ervaring.

Groet,
    Willemijn van Gurp

• 17 Februari 2015 - 21:10

Monique:

Lieve Roos,

Wederom een mooi en leuk verslag!
    Mooie foto's ook.
    Stoer dat je dit allemaal doet, en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.

pap en mam X

• 18 Februari 2015 - 15:37

Lisa Korthals:

Rooosje,
    Super leuk om dit allemaal te lezen en je foto's te bekijken!! Zo te horen heb je het heel goed naar je zin en maak je veel mee. Geniet ervan meis.
    xxxx

• 18 Februari 2015 - 16:36

Lieke:

Leuk om te lezen Roos! Wat zul jij veel indrukken op doen... We kijken uit naar je volgende reisverslag!
    Groetjes vanuit het zonnige Oostenrijk!

• 19 Februari 2015 - 17:39

Myrna:

Aaaah Roosje, super leuk om te lezen! Ook hele mooie foto's!
    XXX