Vakantie Mozambique, Krugerpark, Panorama route - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Roos Braam - WaarBenJij.nu Vakantie Mozambique, Krugerpark, Panorama route - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Roos Braam - WaarBenJij.nu

Vakantie Mozambique, Krugerpark, Panorama route

Blijf op de hoogte en volg Roos

15 April 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hi allemaal,

Mijn vakantie zit er inmiddels op, helaas! Maar, ik ben inmiddels een hele mooie en onvergetelijke ervaring rijker. Hieronder een verslagje van mijn vakantie.

Op woensdag 1 april begon het! Om 6.00 uur werd ik opgehaald door een lokale bewoner uit Genadendal en samen met Liza en Carlijn naar het vliegveld gebracht. En wat denk je… We waren Genadendal net uit en toen stonden we al langs de weg met autopech. Stiekem was ik op dat moment een beetje aan het stressen of we ons vliegtuig wel zouden halen, maar gelukkig konden we vrij snel van auto wisselen en waren we op tijd op Cape Town airport om in het vliegtuig naar Johannesburg te stappen. Onze vakantie was begonnen!

Toen we op Johannesburg aankwamen hebben we onze huurauto opgehaald en vervolgens hebben we meteen een lange rit van 4,5 uur gemaakt richting Komatiepoort. Hier snel een hapje gegeten en toen zijn we op nachtsafari gegaan in Krugerpark. Super leuk om alvast een beetje in de safaristemming te komen, een weekje later zouden we opnieuw op safari gaan. Na de nachtsafari zijn we terug gegaan naar de Afrikaanse lodge waar we de eerste nacht sliepen. Daar nog even snel een nachtduik in het paradijselijke zwembad genomen en vervolgens lekker ons bed in gekropen.

De volgende dag (2 april) zijn we doorgereden naar Maputo, de hoofdstad van Mozambique. Hier kwamen we niet zomaar, eerst moesten we nog even de grens zien te passeren. Na drie stempels, veel getoeter en geregel waren we na ongeveer 1,5 uur de grens over en reden we in Mozambique. Daar kreeg ik het idee dat ik in 'The real Africa' was beland. Druk verkeer, mega vuilnisbelten waar tientallen mensen zoekend rondliepen en vrouwen met tassen op hun hoofd, de armoede was dus duidelijk zichtbaar. De weg naar ons hostel vinden was ook niet gemakkelijk, de bevolking spreekt daar namelijk Portugees en geen of gebrekkig Engels, maar ook dit is uiteindelijk allemaal goed gekomen.

Op dag 3 zijn we doorgegaan naar Inhaca Island. Eerst moesten we ruim 2,5 uur met de boot. Dit was niet zomaar een boot, het was namelijk een oude verroeste boot en ik moet eerlijk bekennen dat ik een onveilig gevoel kreeg toen ik de boot zag en hoorde dat wij hier mee naar Inhaca Island zouden varen. Toch maar opgestapt en uiteindelijk hebben we een super gezellige boottocht gehad. We leerden wat locals kennen die ons in de dagen die daarop volgden, wegwijs hebben gemaakt op Inhaca Island. Eenmaal op het eiland aangekomen leek het alsof er een droom uitkwam. Het was er echt zo mooi en de sfeer die er hing was echt geweldig. We hebben 4 dagen geleefd tussen het zand, palmbomen, bananen, vriendelijke locals en de zon. We hebben mooie stranden bezocht waar we onder andere hebben gesnorkeld en genoten hebben van de mooie onderwaterwereld. Daarnaast hebben we een aantal plaatselijke ‘pubs’ bezocht en Afrikaanse dansjes gewaagd.

Na vier dagen zat onze tijd in Mozambique er helaas weer op. Gelukkig stonden er toen nog heel veel andere leuke dingen op de planning, onder andere een safari in het Krugerpark. Hier hebben we 2 dagen lang met onze eigen auto rond gereden en heel veel dieren gespot. Ook hebben we deelgenomen aan een sunset drive, waarbij we de gehele big 5 in 1,5 uur tijd gezien hadden, beter kon gewoon niet. De eerste avond in Kruger hebben we lekker gekampeerd in een safaritent. Primitief was het wel, want we hadden niet eens borden en pannen tot onze beschikking. Uiteindelijk onze Afrikaanse buren even lief aangekeken of we misschien een pan mochten lenen. Tot onze grote verbazing hadden ze zelfs heel ons eten opgediend. Super lief! De tweede nacht sliepen we in een iets luxere chalet, maar ook hier moesten we weer creatief zijn met het opdienen van ons eten, want ook hier hadden we weer geen kookgereedschap of borden. Dus maar een blik soep op de kookplaat gezet en doorgeroerd met een stokje.

Nadat we twee dagen lang maximaal genoten hadden van alle beesten in Krugerpark zijn we doorgereden naar Graskop. Hier hebben we twee nachten gelogeerd. De eerste dag hebben we een bezoek gebracht aan een revalidatiecentrum voor zieke dieren. Hier hebben we onder andere de leeuw, luipaard en chita van heel dichtbij gezien. Daarnaast mochten we ook nog een chita aaien, een mooie afsluiter van Krugerpark dus.
De dag daarna hebben we de Panorama route gereden. Dit is een mooie route in Zuid-Afrika waarbij veel mooie uitzichten te bewonderen zijn, zoals mooie bergen en watervallen (zie foto’s). Ook zijn we na graskop nog een politie ervaring rijker. We zijn namelijk nog achtervolgd door een politie auto met zwaailicht en vervolgens aangehouden omdat we ‘blijkbaar’ tijdens het inhalen van drie andere auto’s over de doorgetrokken middenstreep waren gereden. (De weg was zo slecht, dat deze streep nauwelijks zichtbaar was, dus we hadden dit zelf niet in de gaten). Toen maar even een verhaal opgehangen tegen de agent dat we uit Holland kwamen en dat daar andere verkeersregels gelden. Na zo’n tien keer sorry te hebben gezegd, mochten we toch door rijden en is ons gelukkig ook geen boete opgelegd.

Op dag 11 zijn we ’s ochtends vroeg om 7.00 uur de deur uitgegaan en hebben we vervolgens 6 uur in de auto gezeten richting Johannesburg. Daar hebben we onze spullen gedumpt bij de lodge waar we die avond zouden slapen en vervolgens zijn we doorgereden naar het treinstation. We pakten de trein richting het centrum van Johannesburg en hebben daar vervolgens 2 uur lang in een rode sightseeing bus rond getourd. Op deze manier hebben we toch ook nog wat van Johannesburg kunnen zien. De stad was veel moderner dan we hadden verwacht, Er waren veel hoge gebouwen, winkeltjes, restaurantjes en mooie muurbeschilderingen te zien. Super leuk!

En toen was het op dag 12 helaas alweer tijd om naar huis te gaan, snik snik. ’s Ochtends vroeg om 9:05 uur zijn we teruggevlogen richting Kaapstad en nu zitten we inmiddels alweer een paar dagen in Genadendal. Nu is het tijd om weer lekker te gaan genieten van het helpen van alle lieve kinderen op stage. We gaan alweer onze laatste twee maanden in! Wat gaat de tijd toch snel..

Geniet allemaal van het mooie weer in Nederland, hier is het inmiddels een stuk kouder en we hebben onze truien inmiddels uit de kast getrokken.

Veel groetjes,
Roos

• 15 April 2015 - 16:44

Monique:

Lieve Roos,

Wat een belevenis! We weten dat je ontzettend genoten hebt van de reis en dat je daar een super tijd doormaakt.
    Weer een heel mooi uitgebreid verslag, en mooie foto's. We zijn erg benieuwd naar alle andere foto's,
    papa is vooral benieuwd naar de foto's van de safari!

Je bent nu op de helft van je avontuur, maak er nog een mooie tijd van daar met z'n allen.
    Geniet!!!!!

Liefs, mama.

• 16 April 2015 - 18:44

Sophie :

GAAF

• 17 April 2015 - 14:41

Wilma Bijveld:

Hoi Roos,

Wat een prachtig reis heb je gemaakt! Ik wordt spontaan jaloers als ik je mooie verhaal lees! En wat knap dat je het ook allemaal onderneemt!
    Fijn dat wij op deze manier een beetje mee kunnen genieten!
    Heel veel plezier nog en veel succes!

groetjes van de hele familie Bijveld.

• 02 Mei 2015 - 12:17

Ursula En Lotte:

Hoi Roos,

Een leuk verslag en geweldige foto's.
    Geniet er maar van, want dit wordt een reis om nooit te vergeten! ;)
    We vinden het leuk om de verslagen te lezen, zodat we van jouw avonturen mee kunnen genieten.
    We hopen nog veel verhalen te lezen en te horen.

Groetjes Lotte en Ursula

• 03 Mei 2015 - 20:43

Jan En Anny:

Hoi Roos,

We zien dat je het daar goed maakt. Wat een geweldige vakantie heb je gehad. En je 'werk' is ook al een belevenis op zich. Kom je nog wel terug? Je verhalen zijn zó enthousiast!
    Geniet er nog maar van!

Jan en Anny