Genieten in Genadendal - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Roos Braam - WaarBenJij.nu Genieten in Genadendal - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Roos Braam - WaarBenJij.nu

Genieten in Genadendal

Blijf op de hoogte en volg Roos

05 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Haaaaaa,

Ik bedacht me net dat het wel weer tijd is voor een nieuw reisverslag, want ik heb weer mega veel beleefd afgelopen tijd. Ik zal eerst even wat vertellen over stage, want week drie op de primary school zit er inmiddels op. In mijn vorige blog vertelde ik dat de manier van onderwijs heel anders is dan in Nederland. Voorbeelden hiervan zijn onder andere dat de kinderen vanaf graad 1 een uniform dragen (graad 1 is hetzelfde als in Nederland groep 3) en dat de hele school elke dinsdagochtend naar de kerk gaat. Een ander verschil met het onderwijs in Nederland is dat er klassen zijn waar wel 40 kinderen in zitten, dat is echt enorm veel. Ook de aanpak van de leerkrachten is heel anders dan bij ons in Nederland. Wat mooi is om te zien is dat de leerkrachten erg open staan voor feedback en vernieuwingen. Ik denk dat we daarom veel voor de school kunnen betekenen.

De slinger die ik met de kinderen van mijn stageklas in Nederland heb gemaakt, heb ik inmiddels ook overhandigd een een groep. Ze reageerden echt super enthousiast en de kinderen waren er ontzettend blij mee! De slinger heeft een mooi plekje gekregen. Mooi om te zien dat zoiets kleins zoveel kan doen met kinderen en leerkrachten.

Ons project is inmiddels ook in volle gang. Ik ga de komende maanden 20 kinderen individueel en in kleine groepjes begeleiden op het gebied van rekenen en Afrikaanse taal. Het zijn kinderen tussen de 6 en 10 jaar die allemaal uitvallen in de groep. Afgelopen dagen ben ik begonnen met het afnemen van rekentoetsen die ik samen met Renate heb ontworpen. Voor volgende week staat het afnemen van de Afrikaanse toetsen op de planning. Op deze manier probeer ik het niveau van de kinderen te bepalen en vanuit daar ga ik proberen om ze verder te helpen. Wat fijn is om te zien is dat de kinderen allemaal graag mee willen. Als ik de klas binnen loop en de naam van het kind noem dat met mij mee mag, zijn ze vaak meteen enthousiast en krijg ik vaak een knuffel of een handje. Leuk om te zien dat de kinderen zich zo snel op hun gemak voelen bij een Nederlandse ‘juf’.

Ook in de weekenden zitten we hier niet stil. Zo hebben we twee weken geleden de eerste pinguïns gespot en hebben we een bezoek gebracht aan Cape Point en Kaap de Goede Hoop. Ook is het bezoek van ons eerste ‘Afrikaanse’ festival inmiddels een feit. Vorige week zaterdag hebben we met een heerlijk zonnetje genoten van een gezellig middagje festival in Kaapstad.

Aankomend weekend ziet er ook lekker Afrikaans uit. Morgenavond gaan we kijken naar een modeshow die door de primary school georganiseerd is en zaterdag is het Family Day. Heel Genadendal komt dan naar de rivier om een feestje te vieren. Hoe dit feestje er precies uit zal zien geen idee, ik ga me lekker laten verrassen.

Oja, voor ik het vergeet, ik hoor dat een aantal van jullie steeds aan het kijken zijn of ik al een nieuw verslag heb geplaatst. Linksonder dit verslag kan je je aanmelden voor de mailingslijst. Je krijgt dan automatisch een mailtje als ik een nieuw reisverslag heb geplaatst.

Ek wens julle ’n baie fyn naweek!

Knuffels uit Genadendal,
Roos

  • 05 Maart 2015 - 17:18

    Kleutergym! :

    Hoi Roos,

    Pret verslae, foto's en goed besig vir skool met die kinders! Geniet dit en so deur.

    Die Kleutergym

    P.s. op ons beste Afrikaans :-)

  • 05 Maart 2015 - 21:34

    Elma:

    Hoi Roos,

    Wat leuk om weer van je te horen!
    Fijn dat het zo goed gaat!
    En wat bijzonder wat jullie allemaal doen en meemaken!
    Ik ben benieuwd naar jullie rekentoets en de Afrikaanse taal!
    En vooral; welke vooruitgang hebben de kinderen geboekt aan het einde van jullie stage?!
    Het LVS zal daar nog niet bekend zijn, maar wellicht kunnen jullie er een begin mee maken?! De kinderen hoeven zich daar geen drukte te maken over een CITO-toets...
    Succes, heel veel plezier en geniet ervan!!!!

  • 05 Maart 2015 - 21:57

    Monique:

    Lieve Roos,

    Natuurlijk ook weer een berichtje van ons!
    We merken dat jij het op stage wederom heel erg naar je zin hebt.
    Wat mooi om te zien en te horen dat de kinderen en de leerkrachten blij zijn met jullie
    uit Nederland. Leuke foto's met blije gezichtjes!

    En buiten je stage maak je ook leuke dingen mee en zie je veel moois.
    Geniet ervan!

  • 06 Maart 2015 - 20:26

    Eef:

    hoi roos
    leuk om te horen je vermaakt je wel zeker
    ik mis je wel ik kom jou mee ophalen op schipol daar heb ik super veel zin in
    want dan zie ik jou weer
    sucsses nog met alles
    heel veel kusjes van eef

  • 07 Maart 2015 - 20:00

    Joep En Tiny:

    Hoi Roos,
    Leuk om je belevenissen te lezen. Wat een ervaring! Onze buren zijn gisteren terug gekomen, zij waren op vakantie bij jouw in de buurt. Lekker weer daar

  • 13 Maart 2015 - 15:30

    Ursula En Lotte:

    Hoi Roos,

    Fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt!
    Je nieuwe fotocamera maakt erg mooie foto's, te gek.
    Zo te zien is het daar ook wel lekker weer.
    We wensen je nog veel plezier en succes me je stage en alles wat je nog op de planning hebt.
    We zien uit naar je volgende verslag en de volgende foto's.

  • 19 Maart 2015 - 19:28

    Jan En Anny:

    Hoi Roos,

    Een hele andere wereld daar in Zuid-Afrika. Je maakt veel en leert er zeker een hoop nieuwe dingen. Dankzij je reisverslagen blijven we baie goed op de hoogte. Het doet ons denken aan een vooroorlogs nummer dat in Nederland erg populair was: Sari Marijs, ik sal je heb, ik sal je krijg. We hebben het hier in huis in een uitvoering van de Kilima Hanwaiians. Ook een groep die niemand meer kent. Maar misschien kennen ze het in Zuid-Afrika nog. Veel plezier verder en we horen zeker nog van je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Roos

Op 6 februari vertrek ik naar Zuid-Afrika, waar ik vervolgens voor 4,5 maand stage ga lopen op de L.R. Schmidt Primary School.

Actief sinds 23 Jan. 2015
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 7989

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 21 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: