Update uit Genadendal - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Roos Braam - WaarBenJij.nu Update uit Genadendal - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Roos Braam - WaarBenJij.nu

Update uit Genadendal

Blijf op de hoogte en volg Roos

08 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Lieve allemaal,

De laatste keer schreef ik over mijn vakantie in Mozambique en het Krugerpark en dat is inmiddels alweer een hele poos geleden, dus tijd voor een nieuwe update uit Genadendal. Na mijn vakantie was het wel weer een beetje wennen om aan de slag te gaan. ’s Ochtends vroeg de wekker en tien kinderen per dag begeleiden. Ik probeerde de kinderen zo goed mogelijk te helpen, maar ik bleef er voornamelijk bij de begeleiding van de kinderen in het vak wiskunde tegenaan lopen dat rekenen schoolbreed een groot probleem is. Wat ik wilde, was iets doen voor de hele school en niet alleen voor de 20 kinderen die ik op dat moment begeleidde. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging. En dit is me helemaal gelukt! Inmiddels geef ik op woensdag en donderdag korte klassikale wiskunde lesjes in de onderbouw. Op deze manier geef ik leerkrachten voorbeelden van spelletjes en werkvormen die zij tijdens wiskunde lessen in kunnen zetten. Het is mooi om te zien dat leerkrachten zo open staan voor nieuwe dingen en mij graag ontvangen in hun klassen. Daarnaast heb ik zelf het idee dat ik op deze manier echt verschil kan maken in het onderwijs binnen de school en dit geeft me erg veel voldoening.

Op donderdag 23 april vond de wereldboekendag plaats. Aan Renate en mij de eer om deze dag te organiseren en iets leuks te bedenken. We hebben een samengesteld lied gemaakt van de hoki poki (jaja, eindelijk de hoki poki) en de kabouterdans en we hebben dit lied met bijbehorende dans op de woensdag voor de wereldboekendag aan alle 14 de klassen van de primary school geleerd. Op wereldboekendag zijn we met alle leerlingen (ruim 400) gestart op het schoolplein. Hier hebben we met zijn allen ons lied gezongen en gedanst. Wat een kick! Vervolgens hebben we alle klassen om de beurt meegenomen naar de bibliotheek in de school en daar mochten van elke klas drie kinderen een stukje voorlezen. Afgelopen dinsdag hebben Renate en ik tijden de kerkdienst de kinderen die voorgelezen hadden een certificaat gegeven met een persoonlijk woordje erop. Erg leuk dat wij dit helemaal zelf mochten organiseren en bedenken.

Inmiddels heb ik ook weer wat Afrikaanse feestjes achter de rug. Zo hadden we op zaterdag 18 april een feestje van onze stagebegeleider, meneer Jellen. We waren met alle studenten uitgenodigd om bij hem thuis een dansje te wagen en lekkere Afrikaanse potjiekos te eten, dit is een soort stoofpotje geserveerd met rijst. Erg gezellig! Daarnaast heb ik in het laatste weekend van april een bezoek gebracht aan Mzoli’s, dit is een grote braai midden in een township waar één van de beste slagers van Kaapstad te vinden is. Het was een hele happening! Er hing een erg gezellige sfeer; Afrikaanse muziek, dansende mensen en er werd door vele genoten van mega schalen met vlees. Ook wij hebben lekker genoten van het overheerlijke vlees dat we met onze handen van het bot af hebben gescheurd. En dit allemaal in een township, wat een indruk weer! Aan braaien niet te kort hier trouwens, vorige week waren we ook nog met alle studenten uitgenodigd voor een overheerlijke braai bij onze Afrikaanse buurman. Zo bijzonder en leuk hoe gastvrij alle mensen hier zijn.

Daarnaast heb ik twee weken geleden de lionshead beklommen met zonsondergang. We waren binnen 50 minuten boven en ook binnen 50 minuten weer beneden, dit schijnt behoorlijk snel te zijn. De zonsondergang die we van bovenop de berg hebben bewonderd ging sneller dan verwacht, maar het was echt heel mooi om een keer gezien te hebben. Het beklimmen van de tafelberg staat ook nog op de planning voor de komende weken, maar die blijkt een stuk zwaarder te zijn, dus ik ben benieuwd.

Dit was het weer voor nu! De tijd vliegt voorbij, want morgen over 6 weken vlieg ik alweer terug naar Nederland. Oftewel nu nog maximaal genieten van de laatste weken!

Fijn naweek vir almal en ’n baie dik soen uit Genadendal,
Roos

  • 09 Mei 2015 - 12:20

    Monique:


    Lieve Roos,
    Wat ben je toch actief op school, ze gaan jou daar straks ook missen!
    Leuk voor je dat iedereen zo enthousiast is als je weer met nieuwe ideeën komt.
    En wij weten dat jij er van geniet en jou nog meer positieve energie geeft als je dit allemaal mag en kan doen.
    Je hebt weer mooie foto's geplaatst, we snappen de kick!!!

    Je gaat deze ervaring nooit meer vergeten.
    Ga zo nog even door en geniet!

    Wij beginnen ondertussen een beetje aftetellen, nog 6 weken....

    Groetjes vanuit Middelrode, papa en mama.

  • 09 Mei 2015 - 15:43

    Myrna:

    Aaah roosje, eindelijk de hoki poki gedanst. zijn daar ook filmpjes van?
    Super goed bezig daar! Ze hebben echt iets aan je!
    geniet er nog van, voor je het weet is het voorbij.
    Liefs,
    Myrna

  • 10 Mei 2015 - 15:33

    Familie Van Grinsven:

    Hallo Roos,

    Leuk om te lezen dat je zoveel meemaakt! Het lijkt wel alsof we er zelf ook bij zijn.
    De kinderen zullen het zeker naar hun zin hebben me jullie. De eerste woorden Zuid Afrikaans schrijf je al mooi. Wij zijn ook aan het oefenen geslagen deze middag: al bollemakiesie maak?

    Groetjes familie van Grinsven



  • 07 Juni 2015 - 09:26

    Jan En Anny:

    Ha die Roos,

    Bijna op het eind van de rit. Nog enkele dagen te gaan en je zet weer voet op vaderlandse bodem. Zal wel weer even wennen zijn in dit kikkerlandje. Blijven oefenen op je Zuid-Afrikaans want je zult het hier anders snel verleren. En dan hier weer verder aan de slag. Maar maak je geen zorgen: alles sal regkom. hakuna matata!

    Groetjes uit zonnig Den Dungen

  • 08 Juni 2015 - 16:11

    Hannie Braam:

    Hallo Roos,

    Wat leuk om je reisverslagen te lezen en dat je ons er deelgenoot van maakt. Wat heb je veel gezien, geleerd en meegemaakt . . . en dat voor een durske van nog maar 20 jaar!?
    Roos, ik merk dat je een enthousiaste, creatieve, vrolijke en leergierige juf in opleiding bent . . . de kinderen boffen maar met jou als juf! Ook is het fijn te horen dat je er zelf ook zo'n plezier in hebt.
    Ook al heb je het in Afrika nog zo goed naar je zin, je zult je er ook wel op verheugen om weer lekker thuis te zijn en weer samen te genieten met je familie, vrienden, kennissen, . . . , vriendje?

    Roos geniet er nog even van , een goede reis terug naar Middelrode en tot ziens !

    Groeten en veel liefs , tante Hannie
    En ook de hartelijke groeten van oom Wil, Willem en Thijs.

  • 16 Juni 2015 - 22:10

    Anita:

    Hoi roos,

    De laatste dagen in Afrika, geniet er nog lekker van!
    Leuk om je verslagen te lezen.
    Succes met afscheid nemen, en alvast een goede terugreis gewenst !
    Gr Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Roos

Op 6 februari vertrek ik naar Zuid-Afrika, waar ik vervolgens voor 4,5 maand stage ga lopen op de L.R. Schmidt Primary School.

Actief sinds 23 Jan. 2015
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 7988

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 21 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: